18.5.11

Leirikoulu

Viime viikolla olimme koko perheellä lasten leirikoulussa Khao Yain luonnonpuistossa. Reissu oli upea kokemus - tukalan kuuman ja meluisan pääkaupungin saasteista oli ihana lähteä luonnonpuiston rauhaan ja viileään ilmastoon ihastelemaan Luojan luomaa kauneutta!

Torstaina lähdimme matkaan Bangkokista aamukahdeksalta. Mennessä pysähdyimme Thaimaan yhdellä suurimmalla maitotilalla, Chokchain farmilla. Päivän aikana pääsimme mm. katsomaan, miten maito kulkee lehmästä (Masa pääsi lypsämäänkin) putkia pitkin jalostamoon, jossa siitä tuli jäätelöä. Sitten kierrettiin traktorin vetämällä "kärryjunalla" ympäri farmia. Oli cowboy-näytöksiä lassonkäytöstä pyssynpyöritykseen. Näimme lammaskoiran työssään ja lapset pääsivät ratsastamaan. Päivä oli tosi mukava!

Farmilta jatkoimme majapaikkaamme Khao Yailla. Paikka oli ihanan hiljainen ja rauhallinen resort, jossa oli paljon kauniita kukkia ja hämyisiä polkuja. Siellä tapasimme myös Pattayalta tulleet koululaiset perheineen ja Mari-open. Ensimmäisenä iltana syötiin yhdessä ja pidettiin yhteinen iltahartaus lauluineen.

Perjantaina suunnattiin heti aamupalan jälkeen luonnonpuiston alueelle opastetulle viidakkovaellukselle. Tuolla kolmen tunnin kävelyretkellä pääsimme ihastelemaan sademetsää sisältäpäin! Oli upea kokemus!! Iltapäivällä lounaan ja parin tunnin tauon jälkeen lähdettiin tutustumaan lepakkoluolaan. Asiantunteva oppaamme vei meidät erään syrjäisän ja koruttoman buddhan temppelin pihaan, jossa näimme yhden munkin. Tuossa pihapiirissä oli portti vuoren sisään ja lepakkoluolaan. Taskulamppujen avulla katselimme katossa roikkuvia ja luolassa lentäviä lepakoita. Luolasta oli muutama kapea halkeama syvälle vuoren uumeniin - jossa asuu miljoonia lepakoita. Munkki kertoi meille, että lepakot lähtevät matkaan joka ilta n. klo 18.30. Siirryimme autoilla n. 300 metrin matkan vuoren toiselle reunalle, josta näimme luolan suuaukon. Sitten jäimme odottelemaan. Kun kello lähestyi puolta seitsemää, alkoi jostain ilmestyä haukkoja. Ne kaartelivat luolan suuaukon lähellä, tietäen, että ruoka-aika oli lähellä. Ja pian illan hämärtyessä alkoi kuhina. Aukosta alkoi tulla lepakoita jatkuvana jonona. Ne muodostivat katkeamattoman "aallon" lentäessään kohti sademetsää ruokailemaan. Niiden siivistä kuului humina, ja aina välillä joku haukka nappasi itselleen iltaruuan. Näky oli aivan uskomaton! Ja se lepakoiden määrä... Katselimme tuota näkyä ehkä puolisen tuntia, kunnes tuli pimeä. Mutta lepakoita tuli aina vaan lisää--- Kuulimme, että tuo näytös kestää noin tunnin! Kuinka monta eläintä vuoren sisässä pitää olla, jos niitä tulee jatkuvana nauhana tunnin ajan!?!

Seuraavana aamuna lähdimme aamupalan jälkeen kohti vesiputousta. Putouksella näimme yhden mustan gibboninkin vastapuolella olevassa puussa! Notkeasti se heilautti itsensä pitkillä käsillään puusta toiseen!

Muita apinalaumoja näimme tien varrella useampiakin. Eräs lauma oli tottunut ihmisiin näköalapaikalla - tulivat kerjäämään syötävää.

Lauantai-iltana oli vuorossa vielä yösafari, jolta Kirsi ja Lidia jäivät pois. Siitä teidän pitää kysyä lisää Tuomolta ja isommilta lapsilta :)

Sunnuntaina olikin sitten vuorossa enää aamupala ja tavaroiden pakkaaminen - ja sitten kotimatkalle! Reissu oli upea ja varmasti ikimuistoinen!! Iso kiitos opettajille ja Vieruloille!!!

Lisää valokuvia voit käydä katsomassa picasasta. Sinne pääset napsauttamalla alla olevaa kuvaa!